سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات مهم و کاربردی در خلاصه نویسی

نکات مهم در خلاصه نویسی

یکی از دغدغه های مشترک و مهم دانش آموزان، داوطلبان کنکور و بعضا دانشجویان، کمبود وقت است. فشرده بودن برنامه های درسی، کلاسهای فوق برنامه و نیاز به استراحت وقت اندکی را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد. هرکس که برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی نداشته باشد، مسلما برای شکست برنامه ریزی کرده است. ولی تنها برنامه ریزی خوب نیست که باعث موفقیت شما میشود، در کنار برنامه ریزی باید از سایر تکنیکها نیز استفاده کرد که یکی از مهمترین آنها خلاصه نویسی است.

خلاصه نویسی، تاثیر بسیار زیادی بر میزان پیشرفت و یادگیری شما می‌گذارد.

خلاصه نویسی یکی از روش‌های یادداشت‌برداری است که به افراد کمک می‌کند تا مطالب و اطلاعات مهم را به زبان ساده‌تر و با جزئیات کمتر مطالعه و مرور کنند. نوشتن بخشی از مطالب در خلاصه نویسی، به معنای بی‌اهمیت بودن سایر بخش‌ها نیست بلکه کوتاه کردن مطالب باعث می‌شود به راحتی بتوانیم نکات کلیدی را به خاطر بسپاریم.

روش های خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یک هنر است و نیازمند تمرین و تکرار میباشد، شاید شما نتوانید در اوایل کار خوب خلاصه نویسی کنید ولی مطمئنا با تمرین و تکرار این هنر را در خود تقویت خواهید کرد. به روشهای زیر دقت کنید:

1. علامت گذاری

2. خط کشیدن زیر مطالب مهم

3. حاشیه نویسی

4. دسته بندی

5. یادداشت برداری

هر برگه خلاصه نویسی باید دارای دو ویژگی مهم باشد: باید خلاصه و کلیدی باشد؛ یعنی آن چه را که یادداشت می‌کنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است، داشته باشد.

دومین ویژگی خلاصه‌‌ نویسی، تداعی‌گر بودن یادداشت‌‌هاست؛ یعنی همه آن چه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت، به شما انتقال دهد و یادآوری ‌نماید؛ به بیان ساده، یادداشت‌ها باید مفید، اما مختصر باشند.

مزایای خلاصه نویسی

1. اطمینان از یادگیری مطالب درسی

2. افزایش دقت در زمان مطالعه

3. مرور آسان

اشتباهات رایج در خلاصه نویسی

1.خط کشیدن زیر تمام سطرها

2.نوشتن عین متن یا جمله

3.پراکنده نویسی

مزیت اینکار در این است که علاوه بر اینکه کلیدواژگان در ذهن شما تکرار میشوند و به آنها بیشتر دقت میکنید، یکبار نیز دوباره آنها را مینویسید و به طور ناخودآگاه آنها را به حافظه ی بلند مدت خود منتقل میکنید و هرگاه این لیست کوتاه را ببینید، مفهوم کل پاراگراف مذکور را به خاطر خواهید آورد.

بهتون پیشنهاد میکنم یه سری هم به پیج هومان بزنید و مقاله گزارش نویسی شان را مطالعه کنید.  

https://hoomaan.org/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c/