سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر زبان بدن بر کسب و کار

تاثیر زبان بدن بر کسب و کار

از زبان بدن چه می دانید؟ زبان بدن یعنی سیگنال های غیرکلامی که برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن ها استفاده می کنیم. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، این سیگنال های غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباط های روزمره ما را تشکیل می دهند. از حالت های صورت گرفته تا حرکات بدن، چیزهایی که بیان نمی شوند همچنان اطلاعات زیادی را انتقال می دهند. بدون شک هیچکس نمی تواند نقش زبان بدن در کسب و کار را انکار کند؛ فرقی نمی کند کارآفرین، کارمند و یا مدیر یک شرکت باشید؛ یادگیری نکات و تکنیک های زبان بدن از شما فردی موفق میسازد. زمانی که کلمات کافی نیستند، یا نباید آنها را با صدای بلند ادا کرد، افراد برای رساندن هدف و مقصود خود از حرکات و اشارات استفاده می کنند. در خیلی از موقعیت ها حرکت یا اشاره ای در انتقال یک پیام، بسیار موثر تر از بیان کردن یک جمله ی قدرتمند و یا حتی یک کلمه است. احساساتی مانند عشق، نفرت، رنج، ترس یا حمایت، به راحتی با زبان بدن روشن و قابل تشخیص اند و اگر نیازی به روشن تر شدن مفهوم شان از طریق کلمات باشد، تعداد آنها بسیار اندک است. 

حالات صورت

  به نظر شما یک فرد از طریق حالات صورت تا چه حد می تواند منظور خود را برساند؟

لبخند می تواند بیانگر تایید یا شادی باشد؛ با اخم کردن، عدم موافقت یا نارضایتی خود را بیان می کنیم. در بعضی موارد، حالات صورت ابزار مناسبی برای نشان دادن احساسات واقعی در موقعیت های خاص هستند. وقتی بگویید که حالتان خوب است، بقیه از حالت صورت تان باز هم می توانند این را تشخیص دهند. ما می توانیم احساساتی مانند شادی، غم، خشم، تعجب، انزجار، ترس، سردرگمی، هیجان، آرزو و تحقیر را با حالات صورت نشان دهیم.

چشم ها

وقتی در حال صحبت با کسی هستید، به این سیگنال های چشمی توجه کنید:

نگاه خیره: وقتی فرد به صورت مستقیم به چشم هایتان نگاه می کند یعنی به بحث علاقه مند است و به شما توجه می کند؛ البته نگاه خیره ی طولانی مدت می تواند به منزله ی زنگ خطر باشد. در طرف دیگر، قطع ارتباط چشمی و توجه به اطراف می تواند نشان دهد که فرد مقابل حواسش پرت است یا سعی در پنهان کردن احساسات واقعی خود دارد.

پلک زدن:پلک زدن امری طبیعی است ولی باید توجه کرد که فرد بیش از حد یا خیلی کم پلک می زند. افراد زمانی که احساس ناراحتی یا استرس دارند، سریع تر پلک می زنند. تعداد زیاد پلک می تواند به ما نشان دهد که فرد مقابل، عمدا سعی در کنترل حرکات چشمش دارد.

اندازه مردمک: اندازه مردمک می تواند به عنوان یک ارتباط غیرکلامیِ خیلی ظریف در نظر گرفته شود. با اینکه میزان نور محیط تعیین کننده ی اندازه ی مردمک چشم می باشد ولی بعضی مواقع احساسات می توانند بر روی آن تاثیر بگذارند. برای مثال اگر مردمک چشم کاملا باز باشد، می تواند نشان دهد که فرد علاقه مند و برانگیخته شده است.

حالت لب و دهان

لب های فشرده: به هم فشردن لب ها می تواند نشان دهنده بی میلی، عدم اعتماد و تایید باشد.

گاز گرفتن لب: افراد در مواقعی که نگران، عصبی و استرسی هستند، معمولا لب هایشان را گاز می گیرند.

پوشاندن دهان: زمانی که افراد می خواهند احساس یا واکنشی را پنهان کنند، دهان خود را می پوشانند تا لبخند یا نیشخند شان دیده نشود.

بالا یا پایین بردن لب: تغییرات کوچک در لب ها هم می تواند احساسات فرد را نشان دهد. وقتی گوشه ی لب ها کمی بالا بیاید می تواند بیانگر حس شادی یا خوش بینی باشد؛ از طرف دیگر پایین آمدن گوشه لب ها می تواند ناشی از حس غم، عدم تایید یا بدبینی باشد.

به نظر شما دلیل اهمیت زبان بدن در کسب و کار چیست؟

شاید تعجب کنید اگر بگوییم ما به صورت مداوم و ناآگاهانه، تعداد بسیار زیادی سیگنال های تصویری را به اطراف مان ارسال می کنیم؟ می دانستید که ما می توانیم بیش از 250هزار حالت صورت داشته باشیم؟ جالب است بدانید که بخش اعظم اطلاعاتی که ما از محیط اطراف مان به شکل طبیعی دریافت می کنیم، به صورت سیگنال های تصویری هستند؛ همچنین بیشترین اطلاعاتی که در مغزمان ذخیره می شود، ترکیبی از داده های تصویری و شنیداری است. مهم تر از همه آن که مغز ما با آنالیز این داده ها، تنها در 7 ثانیه راجع به فرد مقابل به نتیجه گیری می رسد. پس با این حساب شما باید در این مدت زمان بسیار کوتاه، تمام تلاش تان را بکنید تا روی طرف مقابل به بهترین شکل ممکن تاثیر بگذارید. آنتونی رابینز می گوید: «نحوه ی برقراری ارتباط ما با دیگران و طرز برخورد با خودمان، تعیین کننده ی کیفیت زندگی ما در آینده است».

حال میخواهیم به چند نمونه از حالات بدنی که برای موفقیت در کسب و کارتان، می بایست از آن ها استفاده کنید اشاره کنیم:

کج کردن سر به یک طرف: این حالت بیانگر این است که فرد به دقت گوش می دهد و به بحث موردنظر علاقه مند است.

قرار گرفتن نوک انگشتان روی یکدیگر: این حالت بیشتر به معنی کنترل و قدرت می باشد. این زبان بدن بیشتر توسط مدیران استفاده می شود و این ژست قدرتمندانه نشان می دهد که همه چیز در کنترل فرد است.

صاف استادن: یبیانگر این است که فرد اعتماد به نفس بالایی دارد و به این معنی است که می تواند تصمیمات صحیحی بگیرد.

گرفتن چانه یا کشیدن گوش ها: خیلی از ما وقتی در معرض تصمیم گیری قرار می گیریم یکی از این حالات را به خودمان می گیریم، یعنی در حال فکر کردن برای تصمیم گیری درباره ی یک موقعیت هستیم.

 دست دادن:

در موقعیت های کاری از شما انتظار می رود تا بتوانید به صورت صحیح با مشتری یا همکارتان دست بدهید، دست دادن محکم به همراه ارتباط چشمی نشان دهنده ی وجود اعتماد به نفس کافی در فرد می باشد.

دست دادن چیزهای زیادی راجع به شخصیت طرف مقابل به ما می گوید؛ برای مثال اگر کسی خیلی محکم دست بدهد یعنی فردی سلطه طلب و طالب قدرت است. از طرفی اگر خیلی آرام با شما دست بدهد یعنی احساسی مبنی بر عدم امنیت، خجالت یا اعتماد به نفس پایین دارد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه به سایت زیر:

https://blog.ehl.edu/the-effect-body-language-has-on-your-career