سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شغل عکاسی و ژانرهای متنوع آن

معرفی 10 ژانر مختلف عکاسی که باید درباره آن بدانید:

عکاسی شاخه‌های گوناگونی دارد. برخی از آنها مشکل‌تر هستند و بعضی دیگر هم جنبه‌های هنری بیشتری دارند. برخی از ژانرهای های عکاسی اصولا احتیاج به ابزارهای خاصی غیر از دوربین عکاسی دارند. برخی از آنها نیاز به یک دید متفاوت دارد و برخی دیگر هم حضور در موقعیت و مکان، حرف اول را می‌زند. آشنایی با شاخه‌های عکاسی نه تنها به ما این امکان را می‌دهد که برای تجربه‌ کردن روش‌های گوناگون این رشته هنری آماده‌تر باشیم، بلکه امکان درک و لذت بردن از نتیجه کار عکاسان حرفه‌ای را نیز به ما می‌دهد و می‌توانیم به راحتی بفهمیم که عکاسان مختلف چطور می‌توانند در برخی شاخه‌ها قوی‌تر از شاخه‌های دیگر باشند.

1. عکاسی از منظره

2.عکاسی از حیات وحش

3.عکاسی از نمای نزدیک 

4. عکاسی زیرآب

5. عکاسی نجوم

6.عکاسی هوایی

7. عکاسی علمی

8. عکاسی پرتره

9. عکاسی مستند

10.عکاسی  آثار معماری

 

1.عکاسی از منظره:

سبک عکاسی از منظره یکی از روش‌های عکاسی از زیبایی‌های طبیعت است که شامل عکاسی از صحنه‌های چشم‌نواز طبیعی جایجای کره زمین می‌شود. این عکس‌ها اغلب در زوایای دید باز گرفته می‌شوند، ولی گاهی اوقات هم دارای زوایای بسته اما درعین‌ حال بسیار جذاب هستند. به ‌طوری ‌که توجه بیننده را کاملاً به خود جلب می‌کنند. عکاسی از منظره یکی از محبوب‌ترین ژانرها میان سبک‌های متنوع عکاسی است که زیرشاخه‌های متنوعی نظیر: عکاسی از طوفان، عکاسی از منظره دریا، عکاسی از جنگل‌ها و رود‌ها، عکاسی از طلوع و غروب و ابر‌ها و … دارد. چنین می‌توان گفت که عکاسی منظره جزوِ دست‌یافتنی‌ترین شاخه‌های عکاسی‌ است، اما این بدان معنا نیست که کاری بسیار آسان است و نیاز به هیچ مهارتی ندارد. زیرا برای این قبیل عکس‌ها، باید به محیط‌های باز و زیبا بروید و در واقع شکل‌دهی به سوژه به هیچ‌وجه دست شما نیست، بلکه باید در موقعیت عکس حاضر شوید.

 

2. عکاسی از حیات وحش:

این مورد از سبک های عکاسی جزءِ مواردی است که شما می‌توانید شاهد بهترین و جدی‌ترین عکاسان در آن باشید. عکاسانی که ساعت‌ها یا حتی روز ها صبر می‌کنند تا سوژه یا همان حیوان موردنظرشان، خودش را در بهترین محل و حالت برای عکاسی نشان بدهد و این افراد بتوانند از آن‌ عکاسی کنند و یا عکاسان شجاعی که به دنبال عکاسی از حیوانات خطرناکی هستند که سایر مردم از آن‌ها دوری می‌کنند. اما اگر شما هم علاقه‌مند به این سبک از عکاسی هستید لازم نیست از همان ابتدای کار مانند عکاسانی که گفته شد عمل کنید و کارهای بزرگی انجام بدهید، بلکه فقط کافی است برای مثال از حیاط پشت خانه‌تان و یا در کل از حیواناتی که نزدیک محل زندگی‌تان هستند شروع کنید. بدون شک اگر به منظره اطراف محل زندگی‌مان به‌دقت نگاه کنیم، می‌توانیم با پرندگان اعم از کلاغ، گنجشک و … برای عکاسی شروع کنیم. احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بدانید عکس‌های بی‌نظیری که در نمایشگاه‌های عکس از حیوانات فضای شهری گرفته‌ شده گاهی اوقات حتی بهتر از عکس‌های بوده است که در محیط‌های دور از شهر گرفته ‌شده‌اند.

 

3. عکاسی از نمای نزدیک:

یکی دیگر از دست‌ یافتنی‌ترین سبک های عکاسی ، گرفتن عکس از نمای نزدیک یا همان عکاسی ماکرو است. می‌توان گفت که این سبک عکاسی ، هنر گرفتن عکس از موجودات کوچک و سوژه‌هایی است که ما به‌ طورمعمول زیاد به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. عکاسی از نمای نزدیک معمولاً از حشرات، گل‌ها، قطره‌های آب و بافت‌های سطوح مختلف مانند پارچه و کاغذ و چوب است که از نمای بسیار نزدیک گرفته می‌شود. سبکی مرتبط با این ژانر، عکاسی کلوزآپ است که ممکن است همانند عکاسی از نمای نزدیک (ماکرو) نتواند به‌خوبی روی سوژه متمرکز شود، اما بازهم این سبک روی قسمتی از کل سوژه مانور می‌دهد و نسبت به سایر سبک‌های عکاسی شباهت بسیاری به این نوع شاخه عکاسی دارد. مثلا عکاسی از چشم‌ها در صورت افراد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر ژانرهای عکاسی مقاله هومان را با عنوان معرفی شغل عکاسی بخوانید.